שיקופים

לצלם בשקט

Posted in Uncategorized, ספקולציה, צילום by דן זלצר on יולי 21, 2010


התלוותי כצלם סטילס לכתב וידאו יהודיאמרקאי. נפגשנו לראשונה בקהיר ואם ביקורו הקצר בארץ קבענו להסתובב. בטלפון הוא נשמע היה נלהב לצלם “מועדון דראג בעזה”. חייכתי ושאלתי אם הוא נוסע לעזה? כן כן, הוא ענה, ממש ליד עזה, יהיו הומואים ערבים ויהודים ביחד, בעזה. פנטזיה שכנראה רק דקומנטריסט ניויורקי יכול לעכל, ומי אני שאנפץ לו את התקווה. אז נסענו. לאשדוד.

לא היו ערבים עד כמה ששמתי לב ומעזה לא שמענו מילה, אך בכניסה הבנתי כי אין זה מועדון הומאים רגיל, כלומר הוא לא  תלאביבי. הבעלים שישב בכניסה אמנם נראה מעודכן בגינוני הקהילה אך בעודו מבקש להתחשב בקהל המקומי ולא לצלמו חלפו על פני דמויות שלא הסגירו מאום מנטיית לבם. הבר עצמו היה חשוך (מדי) ופשוט, עד מהרה נעשה שמח וקולני. לבד מהופעת הדראג לא הייתי חושד כי מדובר במוסד גאה. מדי פעם יוצא להתקל בתופעה שמחמת טבעה החרישי, המוצנע, הנחבא דורשת יחס הולם: ללא מאמץ ל"פריים" חושף, מבלי לחפש את הדרמה, את הפנים טעוני המבע והתנועה העצורה.


כאמור התלוויתי לאמני הבמה, שעשו את דרכם מירושלים ונדמה היה שהם רואים בהופעה באשדוד מעין שליחות. ניכר שהם רגילים לתנאים טובים יותר אך מנגד זוכים להערכה ויחס חם וביתי שאולי העיר הגדולה חוסכת מהם. הם ממשיכים מסורת תיאטראלית מכובדת של גרוטסקה ואירוניה החודרת מעבר לכמיהות ולפחדים ארוטיים ומעלה ביקורת נחוצה ושנונה ומושתקת. היותה נחבאת ומצומצמת לקהל גאה עשויה ללמד עד כמה רווחת מידת האנליות החברתית, עד כמה הבריות קפוצות, שוגים ברציונאליות מעושה ודבוקות למצגי ראליה מבויימת היטב (כשאין מונדיאל).


זו הזדמנות טובה להציג טבלה מאירה משל חוקר בריטי, טיילור שמו, שחקר תרבויות עתיקות עם דגש על התרבויות האירופאיות הקדם נוצריות ואת מעברן הדרמאטי ורבהפנים מחברה בעלת מאפיינים אישייםקולקטיביים אורליים לאנאליים.

כאמור, נצטמצם לטבלה (שקצת שיפצתי לקורא המודרני):

From “Sex in History” by Ratrray Taylor

PatristAnal Matrist – Oral
Restrictive attitude to sex Permissive attitude to sex
Limitation of each sex social rule Social rule applies to character
Women seen as inferior, sinful Women accorded high status
Chastity more valued than welfare Welfare more valued than chastity.
Politically authoritarian Politically coessential
Conservative: against innovation Progressive: revolutionary
Distrust of research, enquiry No distrust of research, innovation
Inhibition, fear of spontaneity Spontaneity: exhibition
Deep fear of homosexuality Deep fear of incest
Sex differences maximised (dress) Sex differences minimised
Asceticism, fear of pleasure Hedonism, pleasure welcomed
Father (sun/abstract) religion Mother (earth/mysticism) religion

החוכמולוג וודאי יעיר כי טבלה, באשר היא, אנלית היא. הצדק עימו והכבוד גם. ניתוח הטבלה בידי אותו לוגיקן אכן יוביל למסקנה דיכוטומית וסכמאטית שוודאי לא מתיישבת עם מורכבות המציאות. ולכן מומלץ לקרוא מעט מתיאור החברות העתיקות, שהשאירו טביעות ושרידים מועטים לכאורה, אך מסורתם הגיע אלינו והדהדה היטב בכתבים וממצאים מאוחרים. וכן יש לציין כי ההבחנה של טיילור, בין ביתר, זונחת את הבחינה המסורתיתמשהו של מוסדות ונהגים פאטרנליסטיים ומאטנליסטיים, המציגים את החברה דרך הבנת המבנה הפוליטי, אלא שהוא מבקש לבחון דווקא נטיות והרגלים וסנטימנטים פסיכולוגיים, שהשפעתם הדינמית בחברה היא שבונה את מוסדותיה בעירוב מישתנה.


מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: